Bakerova cysta

Bakerova cysta je bulka, naplněná synoviální tekutinou, která se objevuje v podkolenní oblasti. Často vzniká u pacientů po úrazech kolenního kloubu, při dně, artróze či revmatoidní artritidě. Velkou část pacientů ale tvoří také sportovci, kteří přetěžují kolenní klouby (volejbalisté, házenkáři, fotbalisti).

Příznaky a diagnostika

Pokud je cysta malá, neprojevuje se žádnými příznaky a často se zjistí náhodně při vyšetření na ultrazvuku či magnetické rezonanci. V případě většího rozsahu se objevuje otok v podkolenní jamce, bolestivost a pocit tlaku provázený omezením hybnosti kolene. Základem diagnostiky je rentgenové a ultrazvukové vyšetření, které mimo jiné vyloučí hlubokou žilní trombózu.

Bezpříznakovou cystu obvykle neléčíme. V případě, že cysta omezuje pohyblivost, indikujeme režimová opatření (ortéza, klid) nebo odsátí cysty punkcí s následnou aplikací protizánětlivých léků – kortikoidů. K chirurgickému ošetření přistupujeme v případě, že tekutina v cystě významně omezuje hybnost a snižuje kvalitu chůze nebo dochází-li k jejím častým recidivám. V režimu jednodenní ortopedie provedeme excizi/exstirpaci cysty.

Dalším řešením je případě provedení artroskopického vyšetření, kde po ošetření příčiny (trhlinky na menisku, poškozená chrupavka) cysta může sama vymizet nebo je provedeno její vynětí se současným uzavřením komunikace do dutiny kloubu.