Novinka: Otevřeli jsme novou ambulanci a operativu plastické a estetické chirurgie.

Burza, burzitida

Burzy nebo také tzv. tíhové váčky jsou uzavřené vazivové kapsy vyplněné tekutinou, které se nachází v blízkosti celé řady kloubů. Jejich hlavním účelem je snížení tření a napomáhání volnému pohybu v místech mezi kostmi, vazy nebo jinými, těsně přiléhajícími strukturami. V případě, že dojde k jejich zánětu – bursitidě, je pohyb v kloubu bolestivý. Nejčastěji bursitida postihuje klouby ramenní, loketní, kolenní či kyčelní, ale může postihnout i klouby drobné. Mezi hlavní příčiny vzniku patří nadměrná zátěž kloubu nebo akutní traumatické poškození kloubu.

Typy burzitidy

• Burzitida ramenního kloubu
    nejčastěji vzniká při poškození rotátorové manžety (svalových úponů, které spojují pažní kost s lopatkou) a to obvykle při pádech na rameno, prudkým švihem či opakovaným přetěžováním horní končetiny.
  • Burzitida loketního kloubu
    nejčastěji vzniká při nadměrném přetěžování horní končetiny, kdy provádíme opakované ohnutí a napřímení předloktí např. basketbalový hod, tenisový či golfový úder.
  • Burzitida kolenního kloubu nejčastěji vzniká při déletrvajícím klečení na tvrdé podložce nebo jako následek úderu do kolene v oblasti čéšky. Na přední straně kolene je hmatatelná měkká vejcovitá boule.
  • Burzitida kotníku je častým problémem při nošení nevhodně zvolené obuvi, ale může vzniknout při sportovních aktivitách jako je bruslení.

Příznaky

Mezi hlavní příznaky zánětu burzy patří: tupá bolest nebo pocit ztuhlosti v oblasti kloubu, která se může zhoršovat při pohybu. Místo je oteklé a zarudnuté.

Léčba burzitidy představuje režimová opatření – klidový režim a znehybnění postiženého kloubu s aplikací ledových obkladů. Žádoucí je také podání nesteroidních antirevmatik, které uleví od bolesti a potlačí zánět. Chirurgické ošetření je pak nutné v případě, pokud selže konzervativní léčba.

V rámci jednodenní ortopedie je možné provést drenáž burzy či její odstranění (exstirpaci).