De Quervainova nemoc

De Quervainova nemoc je častou příčinou bolestí ruky a zápěstí. Zbytnění a zanícení šlach a jejích obalů v oblasti palce znemožňuje bezbolestivý pohyb při pohybu palcem v prostoru vazivového poutka.

Příznaky

• Delší dobu trvající bolest těsně nad zápěstní štěrbinou, sílící při pohybu palce a pohybu zápěstí do stran.
  • Často je důsledkem stereotypních pohybů ruky při práci a chronickým přetěžováním zápěstí. Častěji se objevuje u žen středního věku, ale De Quervainova nemoc se nevyhýbá ani mužům.
  • Místo je citlivé, může být zduřelé, současné ohnutí palce a zápěstí směrem k malíkové hraně vyvolává bolestivou reakci, občas můžete dokonce cítit v místě „vrzání“

Při neoperativním způsobu léčby je aplikována injekce steroidu, dochází k znehybnění palce i zápěstí pomocí pevných dlah. Tato konzervativní léčba může přinést poměrně rychlou úlevu, v případě dalšího namáhání ale dochází často k recidivě a k obnovení bolestí.

Proto je doporučována chirurgická léčba, zkracující dobu nemoci a omezující recidivu. Při chirurgické léčbě se provede malý řez v oblasti nad zápěstní štěrbinou a protne se postižené vazivové poutko.

Možnou komplikací chirurgické léčby může být narušení nervu odpovědného za citlivost na zadní straně ruky. Toto narušení se projevuje brněním i sníženou citlivostí postižené části. V případě že k této komplikaci po chirurgickém zásahu dojde, je potřeba daný nerv sešít.

Pooperační péče

• Zvýšená poloha operované končetiny (elevace) – umírňuje bolest a snižuje otok. Aktivním i pasivním cvičením je zamezeno vzniku srůstů.
  • O jizvu je vhodné pečovat s pomocí tlakových masáží a s mobilizací jizvy, případně lze aplikovat speciální silikonový gel, minimalizující vytváření otoků a srůstů.

U manuálně pracujících pacientů je návrat do práce po dvou týdnech, u ostatních i dříve.