Slepé střevo (apendix)

Apendix neboli červovitý přívěsek, je dlouhý tenký výběžek s volným koncem, který vychází ze slepého střeva.
Často je postižen zánětem, ať již z důvodu střevních či parazitálních infekcí, gynekologických obtíží či zácpy. Standardním postupem je proto jeho odstranění, které má zabránit rozvoji možných komplikací – proděravění apendixu či rozšíření infekce do dutiny břišní. Pokud se jedná o akutní zánět, jde o náhlou příhodu břišní a je vždy indikována akutní chirurgická operace.

Příznaky zánětu červovitého přívěsku (apendicitida)

Mezi příznaky chronického zánětu patří chronické bolesti v pravém podbřišku, občasné nevolnosti či poruchy vyprazdňování stolice.

Co je laparoskopická apendektomie?

Laparoskopická apendektomie představuje dnes již rutinní operační postup, kdy je červovitý přívěsek odstraněn za pomoci endoskopické optiky a speciálních nástrojů. Plánovaná laparoskopická apendektomie se provádí u těch pacientů, u kterých je slepé střevo postiženo chronickým zánětem.

Konzultace k laparoskopické apendektomii

Pro objednání individuální konzultace kontaktuje naše pracoviště.

Průběh laparoskopické apendektomie

Výkon se provádí v celkové anestezii a trvá přibližně 30-60 minut. Operatér zpravidla ze 3 malých řezů, za pomoci endoskopické optiky a nástrojů, provede vyhledání červovitého přívěsku (apendixu), poté přeruší jeho cévní zásobení a podváže odstup. Následně jej odstraní z dutiny břišní. Na závěr výkonu se v některých případech do dutiny břišní zavede tenký plastový drén, který má za úkol odvádět zbytky tělních tekutin, sekretů včetně krve.

Pooperační péče po laparoskopické cholecystektomie

Večer po výkonu pacient vstává z lůžka a může začít přijímat tekutiny. Bolest v okolí operační rány je přechodná a je tlumena analgetiky. Po všech břišních operacích dochází k přechodné zástavě střevní peristaltiky, proto lehkou stravu lze přijímat po obnově střevní činnosti, zpravidla 2. pooperační den v závislosti na průběhu operačního výkonu.

Doba hospitalizace a rekonvalescence po laparoskopické cholecystektomii

Obvyklá doba hospitalizace po apendektomii je 1-2 dny, poté je pacient propuštěn do domácího léčení. Drén je odstraněn obvykle do 48 hodin po výkonu a stehy z operační rány přibližně 7.-10. den po výkonu.  Při nekomplikovaném průběhu je přibližná doba rekonvalescence 2 týdny po výkonu. 4 týdny po výkonu je nutné omezit větší fyzickou zátěž a sportovní činnost.