Dovolujeme si Vás informovat, že ve dnech 4.–17.7.2022 jsou naše kliniky uzavřené z důvodu celozávodní dovolené.

Tříselná kýla, laparoskopická operace tříselné kýly (hernioplastika)

Co je tříselná kýla?

Tříselná kýla (hernia inguinalis) vzniká v oblasti tříselného kanálu, kdy dojde k proniknutí obsahu břišní dutiny (nejčastěji střevních kliček) oslabenou stěnou tzv. kýlní brankou, do podkoží.

Jde o poměrně časté onemocnění, které je v dětském věku vázáno na vrozenou dispozici, v dospělosti se s ní často setkáváme jako s následkem extrémní fyzické námahy (zvedání těžkých předmětů) či při zvýšení nitrobřišního tlaku např. při chronickém kašli, zácpě či hypertrofii (zvětšení) prostaty. Tříselná kýla není sama o sobě nijak nebezpečná, přesto nikdy sama nezmizí a naopak může vést k vážným, život ohrožujícím komplikacím, pokud dojde k jejímu uskřinutí. Z tohoto důvodu je vhodné co nejdříve podstoupit chirurgický zákrok, který je jediným účinným způsobem léčby.

Příznaky tříselné kýly

Počátečním příznakem kýly je pocit pálení v třísle po větší fyzické námaze či po kašli. Později se v oblasti třísla objevuje měkké, pružné vyklenutí, které často zmizí v poloze vleže a znovu se objeví v poloze vestoje. V případě, že dojde k uskřinutí kýly, které se projeví trvalou velkou bolestivostí, provázenou zvracením, je nutné bezprostředně vyhledat lékařské ošetření.

Průběh operace tříselné kýly

Pro většinu pacientů je doporučováno laparoskopické ošetření tříselné kýly z důvodu kratší doby rekonvalescence, minimální bolestivosti a nižšího výskytu pooperačních komplikací. Provádí se v celkové anestezii a trvá přibližně 30-60 minut v závislosti na velikosti kýly. Po zavedení laparoskopické optiky a endoskopických nástrojů se provede uvolnění obsahu (orgánů) z kýlního vaku do normální polohy a následně se tzv. kýlní branka uzavře za pomoci speciální síťky.

Doba hospitalizace a rekonvalescence po laparoskopické operaci tříselné kýly

Obvyklá doba hospitalizace po operaci tříselné kýly je 1-2 dny, poté je pacient propuštěn do domácího léčení.

Po zákroku je nutné se vyhnout fyzicky náročným činnostem, včetně sportovních aktivit a zvedání těžkých břemen po dobu 2 až 3 měsíců