Tříselná kýla, laparoskopická operace tříselné kýly (hernioplastika)

Co je tříselná kýla?

Tříselná kýla (hernia inguinalis) vzniká v oblasti tříselného kanálu, kdy dojde k proniknutí obsahu břišní dutiny (nejčastěji střevních kliček) oslabenou stěnou tzv. kýlní brankou, do podkoží.

Jde o poměrně časté onemocnění, které je v dětském věku vázáno na vrozenou dispozici, v dospělosti se s ní často setkáváme jako s následkem extrémní fyzické námahy (zvedání těžkých předmětů) či při zvýšení nitrobřišního tlaku např. při chronickém kašli, zácpě či hypertrofii (zvětšení) prostaty. Tříselná kýla není sama o sobě nijak nebezpečná, přesto nikdy sama nezmizí a naopak může vést k vážným, život ohrožujícím komplikacím, pokud dojde k jejímu uskřinutí. Z tohoto důvodu je vhodné co nejdříve podstoupit chirurgický zákrok, který je jediným účinným způsobem léčby.

Příznaky tříselné kýly

Počátečním příznakem kýly je pocit pálení v třísle po větší fyzické námaze či po kašli. Později se v oblasti třísla objevuje měkké, pružné vyklenutí, které často zmizí v poloze vleže a znovu se objeví v poloze vestoje. V případě, že dojde k uskřinutí kýly, které se projeví trvalou velkou bolestivostí, provázenou zvracením, je nutné bezprostředně vyhledat lékařské ošetření.

Hrazeno zdravotní pojišťovnou

Průběh operace tříselné kýly

Pro většinu pacientů je doporučováno laparoskopické ošetření tříselné kýly z důvodu kratší doby rekonvalescence, minimální bolestivosti a nižšího výskytu pooperačních komplikací. Provádí se v celkové anestezii a trvá přibližně 30-60 minut v závislosti na velikosti kýly. Po zavedení laparoskopické optiky a endoskopických nástrojů se provede uvolnění obsahu (orgánů) z kýlního vaku do normální polohy a následně se tzv. kýlní branka uzavře za pomoci speciální síťky.

Doba hospitalizace a rekonvalescence po laparoskopické operaci tříselné kýly

Obvyklá doba hospitalizace po operaci tříselné kýly je 1-2 dny, poté je pacient propuštěn do domácího léčení.

Po zákroku je nutné se vyhnout fyzicky náročným činnostem, včetně sportovních aktivit a zvedání těžkých břemen po dobu 2 až 3 měsíců.

ROZHOVOR: MUDr. Majerník na téma břišní a tříselná kýla.

kyla-cro.jpg