Oštěpařský (golfový) loket

Oštěpářský, někdy také nazývaný jako golfový loket, je bolestivé onemocnění svalových úponů na vnitřní straně loketního kloubu, tedy na malíkové straně lokte. V tomto místě se upínají zejména flexory (ohybače) předloktí a zápěstí, které mohou být natrženy atypickým pohybem (např. při trhání trávy) a vedou pak ke vzniku akutní ulnární epicondylitidy nebo mohou být postiženy chronicky, opětovným přetěžováním, které je typické pro sportovce.

Příznaky

Pro pacienta je bolestivé jak ohnutí prstů, tak i zápěstí včetně vnitřní rotace v zápěstí. Je významně omezena svalová síla a omezený stisk dlaně do pěsti. V oblasti loketního kloubu může docházet také k útlaku loketního nervu, pacient pak vedle bolestivosti lokte udává také brnění nebo vystřelování bolesti do 4. a 5. prstu ruky.

Konzervativní léčba zahrnuje v akutní fázi nepřetěžování končetiny a omezení její hybnosti přiložením vysoké fixace od konečků prstů až na paži v délce 4-6 týdnů. Pokud se jedná o opakované chronické postižení je indikováno tišení bolesti pomocí lokálních nebo perorálních nesteroidních antirevmatik či aplikace obstřiků s kombinací kortikoidu a mesokainu. Z fyzikálních rehabilitačních metod je doporučována elektroléčba.

Pokud selhaly konzervativní metody, lze provést chirurgické ošetření.