Přeskakující prst

Stenozující tendovaginita šlach ruky aneb – lupající prst.

Příznaky

Bolestivé lupnutí nebo přeskočení v oblasti prstu při jeho ohnutí, případně naopak při natažení. Toto je způsobeno nedostatečnou velikostí šlachového poutku.

Každý prst je v pohybu díky šlachám. Jeden prst má na straně k dlani dvě šlachy, které vedou z předloktí až na špičku prstu, kde jsou upnuté, další šlacha u stejného prstu je na straně hřbetu dlaně. V případě ohnutí prstu dochází k napínání šlach. Jednotlivé šlachy jsou uchyceny ke kosti pomocí tzv. systému šlachových poutek, což jsou jakési „tunely“, kterými je šlacha po cestě od předloktí až ke špičce prstu vedena.

V případě zánětu, nebo úrazu může šlacha zmohutnět, čímž má problém vejít se do svých šlachových poutek, případně dochází k samotnému zúžení šlachového poutka a nastává problém, který se projevuje právě přeskočením, bolestivým lupnutím, zadřením, atd.

Toto onemocnění prstů lze poměrně jednoduše operačně léčit a problému se můžeme z 99% zbavit navždy.
V případě, že pacient navštíví lékaře do třech měsíců, je možná léčba i pomocí steroidních injekcí přímo k postižené šlaše. Při velmi častém neúspěchu konzervativní léčby je indikován ambulantní zhruba 15 minutový zákrok v místním znecitlivění. Provede se krátký řez v dlani a protětí šlachového poutka, které tak přestane bránit volnému pohybu zesílené šlachy. Pacient tak může prstem volně hýbat ihned po operaci.

Pooperační rekonvalescence

Po samotné operaci je nutné postižený prst co nejdříve hýbat, abychom zabránili případnému srůstu postižené šlachy s okolím. Aby pacient předcházel otoku, je vhodné držet ruku ve zvýšené poloze, čímž zároveň umožňuje rychlejší hojení. Samotná pracovní neschopnost je kolem dvou týdnů, než dojde k vytažení stehů z operovaného místa.