Bolest kolene a proč ji nezanedbat

Bolest kolene nás postihuje bez ohledu na věk nebo povolání. Příčin bolesti může být mnoho, od dlouhodobé, postupně se zvyšující bolesti, až pro náhlou bolest – zapříčiněnou úrazem.

Tato bolest se nesmí ignorovat, jelikož stav kloubu i chrupavky se může velmi rychle zhoršit a následná léčba bývá mnohem náročnější, přičemž hrozí, že se bolesti již úplně nedokážeme zbavit nikdy. Právě proto je vhodné včas navštívit lékaře, který přesně určí příčinu a poté i nejlepší a nejúčinnější léčbu.

V našem Centru jednodenní chirurgie v Hradci Králové pracuje mnoho odborníků, kteří se zabývají nejen bolestí kolene, ale i bolestí ramene a mnoha dalšími. Najdete u nás oddělení ortopedie, sportovní traumatologie a artroskopie, ve kterém ročně provádíme cca 1200 artroskopií, díky kterým pomáháme našim pacientům od bolesti, a proto jsme jedním z největších artroskopických pracovišť v České Republice.

Artroskopie kolene je moderní vyšetřovací a léčebnou metodou, která vám od bolesti kolene uleví. Výhodou této moderní metody je především minimální zátěž pro pacienta a možnost ambulantního provedení výkonu v krátké celkové anestezii. Pomocí dvou malých řezů okolo 15mm po stranách bolavého kolena je zavedena kamera a potřebné operační nástroje.

V našem centru provádíme několik operačních úkonů v závislosti na míře a rozsahu poranění.

Konkrétní operační postupy při artroskopii kolene >

• V den artroskopie se pacient dostaví do našeho centra v Hradci Králové nalačno a od půlnoci nesmí jíst a kouřit. Pokud je lékařem povoleno vzít si pravidelně užívané léky, pak je třeba je zapít, co nejmenším množstvím vody.

• Kloub, který má být zbaven bolesti a má být předmětem artroskopického vyšetření, musí být důkladně omytý, stejně jako celý pacient :o). Kloub musí být rovněž oholený, 20 cm nad i pod koleno. Před zákrokem samotným je nutné sundat si veškeré šperky, vyjmout kontaktní čočky, zubní náhrady a ženy musí být nenalíčené a s odlakovanými nehty.

• Po zákroku je pacient převezen na dospávací pokoj, kde se přibližně po dvou hodinách zotaví a je možné odejít s dospělým doprovodem domů. Přesto že se jedná o zákrok, který minimalizuje zdravotní omezení pacienta, jedná se o chirurgický zákrok v celkové anestezii. Doprovod při odchodu je opravdu nutný. I zde je potřeba dodržet klidový režim a pokyny lékaře nutné k zotavení po zákroku.

• Výhodou artroskopie je minimální zátěž pro pacienta a možnost ambulantního vedení zákroku. Pokud máme artroskopii srovnat s jinými otevřenými operacemi kloubů (bolesti kolene, bolesti ramene), je pooperační období nesrovnatelně zkráceno. Pacient se může poměrně brzy navrátit k běžným činnostem a také ke sportovním aktivitám.

• Stejně tak jako zákrok i ortopedické poradny máme na našem pracovišti v Hradci Králové.