Tenisový loket

Tenisový loket je typické bolestivé onemocnění svalových úponů na horním konci předloktí, v oblasti zevní strany loketního kloubu. Objevuje se typicky u aktivních sportovců (tenistů), ale také u lidí vykonávající stereotypní pracovní činnosti (nahazování omítky, štípání dřeva, psaní na PC). Může vzniknout akutně nebo chronicky. Akutně se s ním setkáváme při úrazu, kdy dochází k natržení úponu prudkým pohybem. Při chronickém postižení dochází ke vzniku bolestivé jizvy díky mikrotrhlinkám při opakovaném drobném přetížení.

Příznaky

Pacient pociťuje bolest na zevní straně loketního kloubu, která je provázena snížením svalové síly, zejména při nošení břemen (nákupní taška). Charakteristická bývá bolest při zvedání předmětů s úchopem dlaní dolů.

Diagnostika

Diagnostika zahrnuje především anamnézu pacienta se zaměřením na zaměstnání, sport a koníčky. Zásadní je pak klinické vyšetření bolestivosti s provedením stress testu 3. prstu, doplněné o RTG vyšetření.

Konzervativní léčba zahrnuje v akutní fázi nepřetěžování končetiny a omezení její hybnosti přiložením fixace (ortézy) od zápěstí nad loket v délce 4-6 týdnů. Pokud se jedná o opakované chronické postižení je indikováno tišení bolesti pomocí lokálních nebo perorálních nesteroidních antirevmatik, či aplikace obstřiků s kombinací kortikoidu a mesokainu. Z fyzikálních rehabilitačních metod je doporučována elektroléčba, magnetoterapie, laser, termoterapie, kryoterapie či podpůrné metody jako např. v dnešní době velmi oblíbený kinesiotaping či použití epikondylární pásky.

Chirurgickou léčbu lze provést v případě, že selhaly metody konzervativní léčby. Operatér v krátké lokální nebo celkové anestezii provede odstranění jizevnatých a zánětlivých struktur v místě úponu šlach natahovačů zápěstí s denervací laterálního epikondylu pažní kosti a uvolnění úponů natahovačů. Následně je přiložena sádrová fixace v délce 4 týdnů. Poté je indikována cílená rehabilitační péče.